اجرا-عملیات خاکی پریما

برج باغ پریما

علاقه زیاد معماران برای طراحی ساختمان‌ها با فرم‌های عجیب و غریب می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که رویکرد معماری نوین در ایران در حال تغییری بنیادین در ریشه‌های خود است. با نگاه به «برج باغ پریما» می‌توان پی به این حقیقت بُرد که چطور معماری می‌تواند چهره شهر را طوری تغییر دهد انگار در سرزمین عجایب هستیم!

به دست آوردن قابلیت عینی در ارزیابی عملکرد، روش طراحی، تجزیه و تحلیل، مقیاس و انداز دشوار است. زمینه متفاوت در روش‌های طراحی سازگار با محیط زیست و معیارهای پُست مدرن به خوبی در نمای برج باغ پریما قابل مشاهده است. مفهوم و عملکرد در طرح این بنا در پیوندی ناگسستی با یکدیگر قرار دارند، سطوح کروی و احجام همه در خدمت یکپارچگی طرح نما قرار دارند و می‌توانند تداعی کننده سیال بودن بدنه ساختمان را نمایان کنند.

برج باغ پریما انگار از دل کوه‌ها بیرون آمده است، یا اینکه سنگ‌تراشان کوهی سفید را در 11 طبقه به قدری تراشیده‌اند که در پایان توانسته‌اند چشم‌های بنا (منظور پنجره‌های شیشه برج است) را بیرون بکشند. شکل برج در نوآوری طراحی بسیار بدیل است، به این معنا طراح به خوبی توانسته با استفاده از جریان سیال ذهن، از پیچ و خم‌های طراحی بدنه برج با موفقیت بیرون آید.

مفهوم «فرم در ادامه عملکرد» یکی از مهمترین اصولی است که حاکم بر طرح‌های پُست مدرن است. نیاز به ساده‌سازی اشکال از شهرهایی که به سرعت در حال رشد هستند و به جایگزینی برای ساخت و سازهای سنتی نیاز دارند، سرچشمه می‌گیرند. در نتیجه، ساختمان‌ها می‌توانند دارای پنجره‌های بزرگ، بیرون‌رفتگی و فرورفتگی‌ها در نما، ادغام با طبیعت باشند.

درواقع، ایده‌‎های اساسی طرح برج باغ پریما می‌تواند یادآورد این نکته باشد که طراحی بصری خوب برای ایجاد یک اثر معماری شگفت، می‌تواند تا ابد در ذهن مخاطب بماند؛ مگر می‌توان با تنها یک‌بار دیدن این برج، آن را از ذهن پاک کرد؟ پیوند نما با هویت اصلی برج می‌تواند به قدری معناگرا باشد که خود را چهره کسل‌کننده، بی‌رَمق و تهی از مفهوم شهر جدا کند. پایه و اساس تمام المان‌ها و استراتژی‌های طراحی بصری و زیباشناسی این برج به قدری حساب شده انجام گرفته است که همانند یک اثر بدیع هنری پایدار مانده و به شدت خودنمایی می‌کند.

شکل لانه زنبوری نمای برج ممکن است به ذهن ناظرین چنین برسد که انگار توسط زنبورهای کارگر ساخته شده است! طراح این ساختمان یک پارادوکس را ایجاد کرده است: «بنایی به ظاهر مصنوعی اما به شدت تأثیر گرفته از طبیعت، توانسته به طور کاملاً متمایزی خود را از خیابان‌ها و ساختمان‌های پیرامونش شهر جدا کند و به عنوان پیکری خوش‌تراش از بافت شهر خود را معرفی کند.» همه خطوط در نما دارای جهت هستند و به صورت افقی، عمودی یا منحنی تصویر شده‌اند. افقی نشان‌دهنده ثبات و آرامش است. عمودی احساس تعادل، تشریفات و هوشیاری را به شما می‌دهد. منحنی‌ها بر حرکت و عمل تأکید دارند. عنصر جهت در برج پریما توانسته تأثیر قدرتمندی بر خلق و خوی طرح کلی نما داشته باشد.

زمانی که وارد برج می‌شویم، تصویر ضبط شده از نمای بیرونی، این‌بار با رنگ و لعاب دیگری در طرح داخلی تعریف می‌شود. طراحی داخلی برج، یک طرح کلی است که شکل یک شی را خطوطی با پیچ و خم‌های ظریف نمایان می‌سازد. خطوط و منحنی‌های فضاهای داخلی، از لابی گرفته تا راهروها و طراح‌های داخلی واحدها، همگی ساختاری سه بعد دارند، بدون آنکه باعث سردرگمی در ذهن شوند و کَج‌راهی شود! (گم کردن راه اصلی).

در طرح فضای داخلی، شکل و عملکرد وقتی با هم ترکیب شوند، زیبایی و هدفمند بود نرا به ارمغان می‌آورد. درواقع، شکل و سبک طراحی فضاهای داخلی برج به دلیل آنکه توسط خطوط منحنی شکل دیوارها محصور شده‌اند، ناخودآگاه احساس سوار بر ابرها را به انسان دست می‌دهد. جزئیات مینیمالیستی فضاهای داخلی برج باغ پریما، به هر بخش شخصیت خاص خود را دمیده است. قوس‌های روی دیوارها و سقف‌ها، کف چوبی پرجنب و جوش، کف چوبی فضاهای مسکونی و ارتباط معنادار بین هر بخش از فضاها، تنها تعدادی از عناصر برجسته در طرح داخلی برج هستند.

اشکال موجود در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی می‌توانند برای افزودن علاقه، سبک و تِم به طرحی مدرن بهره جست. فضای باز، ناهارخوری و آشپزخانه کمک می‌کنند تا ضمن تشویق جریان هوای آزاد، در از بین بردن ساختارهای غیرضروری در فضای داخلی نیز جلوگیری کرده است. یک رویکرد مدرن در طراحی داخلی، شرایط بهینه هنری برای بیان خصوصیات خود را ایجاد می‌کند و فضای زندگی را برای بازی با رنگ، متریال و خطوط فراهم می‌کند.

هنگام نگاه کردن به برج باغ پریما، تصمیم‌گیری در مورد احساس می‌تواند تأثیر قابل توجهی در خلق و خوی فرد داشته باشد. شگفتی و تازه شدن خاطرات را می‌توان از پَس ناخودآگاه افراد بیرون کشید؛ انسان وقتی بر نحوه طراحی این ساختمان تأمل می‌کند، می‌داند آن را در گذشته‌ای دور دیده است، اما نمی‌داند در کجا! به همین دلیل در شگفت است که چطور این برج سفید همانند ماه در آسمان می‌درخشد.

شرکت مشاور: مهندسی مهراز گستر فردا

مساحت زمین: 1100

نوع خاک: تیپ 2

اسکلت: فلزی (پیچ و مهره)

سیستم سقف: متال دک

مساحت کل: 4000 متر مربع

داری استخر و سونا جکوزی ، لابی، سالن اجتماعات، بدنسازی، روف گاردن، استخر رو باز در بام

دارای 9 طبقه مسکونی

آدرس : تهران فرمانیه غربی (لواسانی)

 

 

اجراعملیات خاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *