اجرای اسکلت ویلای دوست

ویلای دوست

ساخت ویلای سفارشی به معنای کنترل کامل بر هر جنبه‌ای از طراحی است. از رویکردهای تاریخی گرفته تا تفسیرهای مدرن، طراحی یک ویلا به داشتن آزادی در انتخاب سبک معماری و توجه به کاربرد و اصول زیبایی‌شناختی بستگی دارد. چشم انداز اطراف بنا نیز هنگام انتخاب سبک معماری، فاکتوری مهم محسوب می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد طراحی نهایی برای ویلا همیشه دشوار است و محدود شدن انتخاب‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

ویلای دوست در زمینی به مساحت 1050 مترمربع در شهرستان دماوند واقع شده است. شرکت مهندسین مهراز گستر به عنوان مشاور و مجری این ویلا، توانسته به مانند دیگر پروژه‌هایش، ویلای دوست را در نهایت زیبایی و کاربرد طراحی و ساخته است. از جمله مشخصات این ویلا می‌توان به دارا بودن استخر، محوطه‌سازی و بام سبز اشاره کرد. همچنین ویلای دوست از اسکلت فلز و سقف تیرچه کرومیت ساخته شده است.

ویلای دوست در دو طبقه بنا شده است، قصد معمار این بود که طبقه فوقانی را از در دو سطح به طور رسمی و ساختاری متمایز کند. هدف از این کار، تقابل کارکردهای مختلف در ویلا بوده است. طبقه پایین، بیشتر برای استراحت و ناهارخوری تعیین شده است، ولی طبقه بالا جنبه رسمی‌تر برای ویلا دارد. این فعالیت‌ها با سطوح مختلف در توپوگرافی زمین تعبیه شده و دسترسی مستقیم به محوطه را فراهم می‌کند. رابطه خاکی باعث شد تا معماران از سازه عظیم بتونی استفاده كنند كه از سنگ لذت ببرد.

نمای بیرونی ویلای دوست هم کلاسیک و هم نمادین است. ساختار مکعبی آن به رنگ سفید به صورت عمدی برای تکمیل بافت شهریِ محیط اطرافش طراحی شده است. اما جنبه‌های سنتی آن از طریق طراحی مینیمالیستی و استفاده از جوب قابل مشاهده است. الگوهای هندسی افقی و عمودی، عناصر طراحی منحصر به فرد در راستای زیبایی‌شناسی به سبک تلفیقی (مدرن و سنتی) را هدایت می‌کند. طراحی ویلا دوست در میان جستجوی یک زبان معماری معاصر، با ترکیبی از منابع محلی با عناصر معماری بومی در نظر گرفته شده بود.

بسیاری از ویلاهای مینیمالیستی همانند ویلای دوست، دارای یک طرح ساده و کارآمد با حجم کمی از فضاها است. این مورد را می‌توان به وضوح در طراحی نمای این ویلا مشاهده کرد، جایی که فضاها قابل پیش‌بینی و ساده هستند. فرم‌های ساده، پلان باز، تراس بزرگ، حداقل دیوارهای داخلی و تأکید بر نماها و نور روز، مشخص‌کننده بسیاری از اِلمان‌های طراحی مینیمالیستی این ویلا است.

به طور کلی، سبک طراحی بیرونی ویلای دوست از هرگونه منحنی‌های پیچیده با زاویه‌های تند جلوگیری می‌کند. استفاده از یک ماده پوششی ساده با بیان خصوصیات و بافت ظاهری‌اش، به راحتی توانسته جذابیت بصری فراوانی برای ویلای دوست ایجاد کند. ترکیب رنگ سفید و رنگ‌های تیره و استفاده از چنیدن مصالح مختلف مانند چوب و سنگ، نمای ویلای دوست را بسیار چشم‌نواز نشان می‌دهد.

ویلای دوست با طراحی بیرونی ساده و البته مدرن، انتظارات را برای داشتن فضای داخلی ساده و و باز هم مدرن بالا برده است. اما آنچه فضای داخلی را کمی متمایز کرده است، نگاه لوکس طراحان آن است. پوشش سنگی دیوارها در ترکیب با المان‌های چوبی در کف، دیوار و حتی سقف، تاحدودی ظاهر فضای داخلی ویلا را به سبک تلفیقی (مدرن و سنتی) کشانده است. اما به هر حال، هدف طراح فراهم آوردن فضایی گرم، راحت و مدرن برای افراد بوده است.

همچنین فضای گسترده و باز در داخل ویلا، جریان حرکتی خوبی را ایجاد کرده است. نور طبیعی به لطف پنجره‌های بزرگ، نقش مهمی در روشنایی فضای داخل ایفا می‌کند؛ به طوری که هنگام ورود به ویلا می‌توان فضایی دلپذیر و در عین حال انعطاف‌پذیری را مشاهده کرد. عملکرد و فرم در جای جای فضای داخلی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. تزئینات در جزئیات نمایان می‌شوند، استفاده از طرح‌های سنگی متفاوت، نورپرداری سایه – روشن، سقف کاذب و به طور کلی هر اِلمان در خدمت کاربر عمل می‌کند.

یک مؤلفه اساسی که ویلای دوست سعی در ارائه آن با بازدیدکنندگان دارد، جریان داخلی و خارجی است. پیشتر بیان کردیم که پنجرهای بزرگ را طبیعت به داخل باز کرده است. اما محوطه‌سازی چه می‌گوید؟ از محوطه‌سازی برای نرم کردن خطوط سخت بیرونی استفاده می‌شود. ارتباط بین داخل و بیرون ویلا به خوبی این جریان حیاتی را نشان می‌دهد. وجود تراس بزرگ در همکف و همجواری آن با استخر، احساس لب ساحل بودن را کاربران می‌دهد. حتی با وجود گیاهان و درختان در اطراف حیاط، بام سبز توانسته تأکید بیشتر بر وجود فضای سبز داشته باشد.

طراحی خانه با استفاده از نور طبیعی و پنجره‌های شیشه‌ای شفاف، مرزهای فضای داخلی را در سطح زمین جدا می‌کند. ، در حالی که درپوش ‌ای چوبی فوقانی اجازه می‌دهند تا نور خورشید فیلتر شده و به داخل فضای اصلی برسد. طراحی نما از طریق تجزیه و تحلیل نسبت‌های دقیق تکامل یافته است، این نسبت‌ها را می‌توان در کل ویلا به خوبی مشاهده کرد.

مشخصات ویلای دوست

  • مشاور: شرکت مهندسین مهراز گستر
  • مجری: شرکت مهندسین مهراز گستر
  • مساحت زمین: 1050 متر مربع
  • اسکلت: فلزی
  • سیستم سقف: تیرچه کرومیت
  • مساحت کل: 384 متر تریبلکس
  • امکانات: دارای استخر، اتاق سرایداری، محوطه‌سازی و بام سبز
  • آدرس: دماوند، دشت بهشت

اجرااسکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *